Hoe betrekken we meer leden? Hoe komen we aan nieuwe bestuursleden? Vraag jij jezelf dat ook af? In de afgelopen twee maanden heb ik met drie verschillende klanten gekeken naar deze vraag. Wij noemen dat ook wel het organiseren van eigenaarschap. Graag deel ik de betrokkenheidscurve (zoals ik hem de laatste keer in een workshop maar genoemd heb).
Ik geef gelijk toe dat ik hem niet helemaal zelf bedacht heb. Hij is gebaseerd op de community commitment curve die ik ooit ergens voorbij zag komen. En natuurlijk op onze eigen cirkels van betrokkenheid. Daarover post ik vast nog eens uitgebreider. Wil je daar nu meer over lezen, zie onze toolbox.
Elke vereniging kan een eigen betrokkenheidscurve maken. Het idee wat er grofweg achter zit is dat mensen niet van volger naar bestuurslid gaan. Dat klinkt heel logisch, maar ik ken best wat verenigingen die op zoek zijn naar jongere (bestuurs)leden. Als er dan eentje op een algemene vergadering komt, wordt die gelijk gevraagd voor een functie in het (afdelings)bestuur.
Bestuursleden zoek in je in de pool van ‘eigenaarsleden’ (rechts in de curve): als de persoon al zo betrokken is dat hij/zij zich als het ware eigenaar van de club voelt. Belangrijk is dat er richting die fase kleine stapjes nodig zijn waarin iemand elke keer meer geïnteresseerd raakt, meer betrokken. Je speelt waar kan zoveel mogelijk in op de interesses van het individuele (potentiële) lid.
Welke ‘kleine stapjes’ heeft jouw vereniging om verleid te worden richting eigenaarschap? Ik deel bij deze post een voorbeeld van een betrokkenheidscurve, maar dit verschilt natuurlijk per vereniging. Welke activiteiten en mogelijkheden zijn er bij jullie om laagdrempelig betrokken te raken? En heb je de mogelijkheid om een activiteit aan te passen aan de interesses van een lid. Bijvoorbeeld: zijn er in plaats van één projectgroep of één soort lidmaatschap verschillende waarin iemand zou kunnen deelnemen? Geef jij potentiële leden al meer toegang, bijvoorbeeld tot een helpdesk of online community, dan is het beginstukje laagdrempeliger. Waar zitten bij jullie witte vlekken op de betrokkenheidscurve: meer in de fase van sympathisanten of bij actieve leden? Kan je hier activiteiten bedenken die mensen een klein stapje verder brengen op de betrokkenheidscurve?
Een creatief verenigingsmens zoekt natuurlijk naar de balans tussen het aanbieden van activiteiten en mogelijkheden in de vereniging die passen bij de interesses van de (potentiële) leden én die tegelijk invulling geven aan het behalen van doelen van de vereniging. Wees je daarbij wel bewust dat het ‘ontmoeten en verbinden’ van leden een kernproces op zichzelf is. Het vormt de basis van je verenigingsorganisatie en gaat niet vanzelf.
Wil je meer lezen over het betrekken van leden kijk dan in ons boek ‘Routeplanner voor verenigen’